Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال وضعیت صنایع دستی در اصفهان با توجه به کاهش چشمگیر فروش و افزایش هزینه های تولید بسیار سخت می گذرد و بسیاری از کارگاه ها در آستانه تعطیلی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نام اصفهان که می آید بدون شک تداعی گر هنر و صنایع دستی و مردمی هنرمند می شود؛ صنایع دستی که در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است و تنوع و گوناگونی آن چشم نواز و فرای باور است؛ صنایع دستی که همیشه علاقه مندان زیادی را از سراسر جهان به اصفهان می کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنر بومی در اصفهان و علاقه مندی و تقاضایی که برای آن وجود داشته است، باعث شده شاهد افراد زیادی در اصفهان با فرا گرفتن این هنرها مشغول به فعالیت در صنایع دستی باشند که البته این صنایع دستی چند سالی است برای تولید کنندگان آن از لحاظ اقتصادی با چالش هایی همراه بوده است.

تحریم ها، وضعیت اقتصادی برای مردم، کرونا و کاهش حضور توریست از یک طرف و افزایش هزینه های تولید باعث شده بسیاری از این کارگاه های صنایع دستی و همچنین فروشگاه های آن تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار گیرد؛ امیرحسین سربازی در گفت و گو با خبرنگار  صاحب نیوز با اشاره به اینکه 5 سال است در محوطه اصلی میدان امام مغازه دار است اظهار کرد: 6 سال است همراه با برادرم کارگاه قلمزنی داریم و برادرم قلمزنی را به من آموخت؛ یک سال است فیروزه کوبی نیز در کنار قلمزنی تولید می کنیم.

مدیر فروش فروشگاه صنایع دستی و سرپرست کارگاه قلمزنی عنوان کرد: سفارش کار نسبت به سال قبل خیلی ضعیف شده است و درآمد مغازه کفاف کرایه و خرج های جانبی را نمی دهد کرایه ها نسبت به درآمد مغازه خیلی بالاست و شرایط سختی را می گذرانیم.

 

سربازی با اشاره به اینکه گاهی با درآمد کارگاه خرج مغازه را فقط می دهد، افزود: بازار قبل از کرونا هم آنچنان خوب نبود از زمان شیوع کرونا در استان شرایط بدتر شد؛ در حال حاضر نیز با توجه به اینکه حتی شب عید است اما روزهایی هست که حتی یک کالا هم فروش نمی رود و دشت نمی کنیم.

وی بااشاره به اینکه سود حاصل از کارگاه است که فروشگاه را سرپا نگه داشته است، افزود: در کارگاه قلمزنی بیشتر روی سبک قاب پلاک کار می کنیم چون مورد استقبال مردم است و نسبت به کارهای قلمزنی دیگر، فروش بیشتری دارد.

امیرحسین سربازی خاطرنشان کرد: بازار کار ما بیشتر با وجود مسافر رونق می گیرد و توریست تاثیر بسزایی در فروش صنایع دستی ندارد چرا که توریست ها خرید بالایی نمی کنند چون خروج بار برایشان هزینه بر است و بیشتر کارهای ریز را می خرند.

مدیر فروش فروشگاه صنایع دستی و سرپرست کارگاه قلمزنی در میدان امام ادامه داد: اگر مسئولان طرح خروج صنایع دستی از گمرک را به گونه ای تنظیم کنند که هزینه بار برای صنایع دستی اعمال نشود یا کمتر اعمال شود توریست نیز راحت تر خرید می کند.

امیرحسین سربازی اظهار کرد: اولین مشکل صنایع دستی ناشناخته بودن آن است که با معرفی گسترده رسانه ای باید حل شود صنایع دستی کشورمان را خودمان باید در کشورهای دیگر رواج دهیم و معرفی کنیم که این کار ما نیست و بالا دستی ها باید فکری به حال بازار صنایع دستی بکنند.

*مشتری داخلی نیز به مغازه مان مراجعه نمی کند

محمد خدامی یکی دیگر از فعالان دیگر در بازار  در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: مدت ٩ سال است در زمینه ساخت زیورآلات فعالیت دارم و ۶ سال است که سبک نوینی از زیورآلات را با الهام گرفتن از ظروف قلمزنی موجود در بازار ایجاد کرده ام.

مدیر فروش فروشگاه و سرپرست کارگاه قلمزنی زیورآلات عنوان کرد: در شروع برای زمینه کار از فلزات نیمه قیمتی مانند برنج و مس استفاده می کردم به مرور زمان روی طلا و نقره نیز قلمزنی کردم که نتیجه کار بسیار عالی بود.

خدامی بیان کرد: سبک کار من قلمزنی ریزه و شبکه بری روی فلزات است باتوجه به اینکه زیورآلات دست ساز در بازار میدان امام زیاد است تصمیم گرفتم یک کار متفاوت و در عین حال باارزش و مورد پسند ارائه کنم و پس از چند آزمون و خطا نتیجه ای که می خواستم را گرفتم.

وی افزود: به دلیل کوچک بودن محیط کارگاهی که در محوطه میدان امام دارم و ضرورت رعایت پروتکل ها و حفظ رعایت فاصله در حال حاضر بجز خودم 2 نفر نیروی کار دارم خیلی زود اقدام به گسترده کردن کار و تولید انبوه کار می کنم و تا سال آینده نیروی کار را به 20 نفر خواهم رساند.

محمد خدامی با اشاره به نبودن بازدید کننده در بازار و کاسبی نکردن مغازه داران در میدان امام و زیربازارچه ها خاطرنشان کرد: کرونا شرایط فروش را به شدت تحت تاثیر قرار داد و فروش بسیار کم است.

خدامی اذعان کرد:این سبک از کار بسیار مورد پسند توریست، مسافران و همشهریان است و خوب فروش می رود ولی مراجعه کننده ای نیست حتی اگر همشهریان نیز به میدان امام سربزنند برای کار من فروش هست ولی مردم ترجیح می دهند رفت و آمدهای غیرضروری انجام ندهند.

مدیر فروش فروشگاه و سرپرست کارگاه قلمزنی زیورآلات عنوان کرد: تا وقتی گردشگر در میدان امام بود این سبک کار بسیار عالی مورد پسند توریست قرار گرفت کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، استرالیا و جدیدا چین از این سبک کار استقبال کردند توریست های آمریکایی و ایتالیایی خیلی خوب این سبک زیورالات را خریدند به آلمان نیز چند بار کار صادر کردم.

خدامی با اشاره به استقبال زیاد توریست از این سبک کار اذعان کرد: اگر مسئولان کمک کنند شرایط صادرات این سبک از زیورآلات محیا شود و مشکلات گمرکی کمتر یا برداشته شود قلمزنی ریزه به راحتی میتواند جایگزین صادرات فرش شود.

وی افزود: تولید ١٠٠ درصد این کار را خودم انجام می دهم مواد اولیه کار نیز در کشور فراهم است و گزینه خوبی برای سرمایه گذاری و صادرات است تنها کاری که نیاز است برای این سبک از قلمزنی انجام داد معرفی آن به کشور های دیگر است چرا که جدید است و هنوز فراگیر و شناخته نشده است.

محمد خدامی بیان کرد: چند نمایشگاه داخل کشور شرکت کردم و با استقبال بی نظیری روبرو شدم خانم ها خیلی علاقه نشان می دهند برای کادو نیز خیلی خوب مورد پسند واقع شده است و قیمت گزافی هم ندارد.

*اگر اینگونه پیش برود سال آینده بسیاری از مغازه ها در میدان امام تعطیل می شوند

 

جواد نفری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در زمینه صنایع دستی گرایش قلمزنی و خاتم کاری روی چوب فعالیت دارم پدرم نیز از قدیم الایام هنرمند است و به واسطه او در این راه کشیده شدم و از بچگی علاقه زیادی به قلمزنی داشتم.

مدیرفروش فروشگاه و سرپرست کارگاه قلمزنی و خاتم بیان کرد: دو کارگه داریم یکی قلمزنی در میدان امام و دیگری خاتم کاری در خوراسگان است؛ 4 نفر نیروی کار در کارگاه مشغول به کار هستند که سال گذشته حدود 12 نفر بودند.

نفری بیان کرد: شب عید در برای میدان امام برای هنرمندان، کارگاه داران و مغازه داران بسیار مهم است و اصل فروش سالیانه ما در شب عید است سال گذشته با شروع شب عید با مهمان ناخوانده ای بنام کرونا بازار سوت و کور بودو تمام چک های ما برگشت خورد.

وی افزود: توریست خیلی کم هست فعلا فقط همشهری ها از ما خرید می کنند که آن هم چشمگیر نیست اگر بازار از این رکود خارج نشود تا سال دیگر نیمی از میدان امام تعطیل می شود در این یکسال شاهد کنار رفتن چند تن از همکاران در زیربازارچه بودیم.

جواد نفری ادامه داد: خوشبختانه توریست کار قلمزنی را میشناسد ولی خاتم کاری را نه و فکر می کنند برچسب است هرچه توضیح دهیم هم باور نمی کنند و این برای صنایع دستی که قدمت زیادی دارد ضعف به حساب می آید.

مدیرفروش فروشگاه و سرپرست کارگاه قلمزنی و خاتم عنوان کرد: در خاتم کاری از سیم برنج، استخوان شتر و عاج فیل استفاده می شود که با برش های ریز و کنار هم قرار دادنشان خاتم کاری شکل می گیرد.

نفری اذعان کرد: در این کار خانم ها کم وارد می شوند چرا که سخت است، کتیف کاری و ریخت و پاش دارد و بیشتر نیروهای خاتم کاری اقا هستند در مینا کاری، نگارگری و تذهیب اکثریت نیروها خانم هستند.

وی افزود: مواد اولیه مرتب در حال گران شدن است فروشندگان مواد اولیه احتکار می کنند و نمی فروشند چسب مناسب برای خاتم کاری گران شده و گیر نمی آید در کنار بازاری که رونق ندارد گیر نیامدن مواد اولیه هم مشکلی روی مشکلات شده است.

جواد نفری خاطرنشان کرد: از مسئولان خواهش می کنم به صنایع دستی اهمیت دهند مشکل گرانی و احتکار مواد اولیه حل شود از تولیدات داخلی حمایت کنند و شرایط صادرات را برای هنرمندان فراهم کنند.

*بریخ از مواد اولیه در بازار کمیاب است

محمد محمدی یکی دیگر از فعالان باازار صنایع دستی است که در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در زمینه تولید خاتم کار می کنم خاتم هم روی چوب انجام می شود و هم روی مس که در کارگاه ما تقریبا 95 درصد ظروف مس هستند و در کل روی مس کار می کنیم.

مدیر فروش و سرپرست کارگاه خاتم عنوان کرد: بجز گل بندی خاتم کاری که اغلب در خمینی شهر انجام می شود و تمام همکاران کارهایشان را به آنجا می فرستند صفر تا صد کار را در کارگاه انجام می دهم مراحل خاتم کاری بعد از گل بندی شامل فشار، برش، زیر کار، خم کار، چسب کاری، ساب و پرداخت، چرخ کاری یا فرچه کاری و در آخر هم پلی استر زنی است.

محمدی خاطر نشان کرد: مدت 22 سال است خاتم کاری کار می کنم خودم به این کار علاقمند شدم و مشوقی نداشتم؛11سال کارورز بودم و برای کارگاه های دیگر کار می کردم و بعد از آن با چند نفر دیگر به صورت شراکت کارگاه داشتیم که بعد از چند سال جدا شدیم در حال حاضر فقط یک شریک کاری دارم.

وی با اشاره به اینکه 2 سال است در زیربازارچه میدان امام فروشگاه خاتم فروشی دارد، افزود: خودم نیز در کارگاه آموزش می دهم 22 کارورز برایم کار می کنند که سال گذشته حدود 35 نفر بودند و افت بازار منجر به کاهش تعداد نفرات کارگاهم شد و به دنبال آن تولید کارگاهی هم کاهش پیدا کرد.

محمد محمدی ادامه داد: صنایع دستی بیشتر مورد پسند توریست و مسافران است که چند سالی است خیلی کم شدند بازار صنایع دستی خوب نیست و هر روز شاهد کنار رفتن همکارانمان هستیم اجاره ها در میدان امام بسیار بالاست و سودی از فروشگاه به ما نمی رسد عمده درآمد ما از طریق کارگاه است.

مدیر فروش و سرپرست کارگاه خاتم عنوان کرد: در کار، صادرات انجام نمی دهم ولی قطعا صادرات اوضاع را عوض می کند توریست و مسافر علاقه زیادی به صنایع دستی دارند مورد پسندشان است یکی از دلایل خرید نکردن توریست ها حمل بار اضافه و گمرک است.

محمدی اذعان کرد: توریست ها اغلب کار ما را نمی شناسند برایشان ناشناخته است و فکر می کنند ورقه کاغذ روی ظروف چسبانده شده ولی خیلی خوب می پسندند مسافران داخلی نیز قدرت خریدشان پایین است صنایع دستی هم به واسطه گران شدن فلزات نیمه قیمتی هر روز گران تر می شوند.

وی افزود: برای ارسال بار و صادرات گمرک سخت گیری هایی می کند و کرایه بار تا یک کشور دیگر بسیار زیاد است  و حتی گاهی بیشتر از خود صنایع دستی می شود.

محمد محمدی ادامه داد: صنایع دستی برای صادرات مستلزم بسته بندی مخصوص است چرا که آسیب پذیر هستند البته قابل ترمیم هست ولی فقط هنرمند می تواند آن را ترمیم کند و برای صادرات اول باید به فکر بسته بندی خوب برای محصولات بود.

مدیر فروش و سرپرست کارگاه خاتم بیان کرد: مواد اولیه به سختی گیر می آید و برخی مس احتکار می کنند و جنسشان را نمی فروشند چرا که هر روز قیمت آن بالاتر می رود ماه قبل مس خام کیلویی 205 هزار تومان بود این ماه255 هزار تومان شد.

محمدی خاطرنشان کرد: قیمت ها در بازار نابسامان است گرانی مواد اولیه سرسام آور شده است قدرت خرید مردم پایین آمده و حق دارند چرا که برای یک ظرف تزئینی برای منزل یا کادو باید هزینه زیادی بدهند.

در این باره سید عباس شیردلی اظهار کرد: در بحران شیوع کرونا نه تنها حمایتی از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی در استان اصفهان نشد بلکه مدت‌هاست مسئولان  بازار را نیز رها کرده‌اند.

افزایش روز افزون مواد اولیه برای تولید صنایع دستی

وی با اشاره به افزایش روز افزون قیمت مواد اولیه تولید صنایع دستی در کشور و به ویژه استان اصفهان ابراز داشت: باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع دستی اصفهان مس است که این محصول افزایش قیمت قابل توجهی را داشته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه قیمت مس در کشور تا قبل از شیوع کرونا هر کیلو ۸۵ هزار تومان بود، افزود: در حال حاضر این قیمت به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است که این افزایش قیمت چالش مهمی برای هنرمندان این عرصه است.

وی با بیان اینکه معدن مس در داخل کشور است و برای تامین آن مشکلی نداریم، اضافه کرد: دلیل افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی قیمت این محصول را نمی‌دانیم.

شیردلی با بیان اینکه درخواست فعالان صنایع دستی کشور راه‌اندازی واحدی ویژه برای صنایع دستی در وزارت خانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، ادامه داد: باید اعضای این واحد از مسئولان دولتی، هنرمندان و مسئولان فعال در عرصه عرضه مواد اولیه باشند که مشکلات و چالش‌های هنرمندان با سرعت بیشتری برطرف شود.

برخی تولیدکنندگان صنایع دستی اصفهان راهی زندان شدند

وی با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز در کشور به ویژه به تولیدکنندگان خرد این محصولات در استان اصفهان آسیب جدی وارد کرده است،اضافه کرد: باید توجه داشت که برخی از تولیدکنندگان صنایع دستی به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها راهی زندان شده‌اند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه عدم وجود بازار فروش صنایع دستی منجر به عدم فروش محصولات و همچین ورشکستگی تولید کنندگان صنایع دستی در اصفهان شده است، افزود:‌ در این زمینه رایزنی‌هایی را با اتاق بازرگانی و استانداری اصفهان برای رفع مشکل این افراد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از صنایع دستی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که هنوز در خارج از کشور هیچ نمایشگاه و یا فروشگاهی ویژه فروش صنایع دستی اصفهان وجود ندارد و همه حرف‌های مسئولان در این راستا در حد شعار بوده است.

صنایع دستی اصفهان که از مدتی قبل آلارم خطر برای آن به صدا در آمده است همچنان نیز در وضعیت بدی به سر می برد و ادامه این وضعیت می تواند برخی از صنایع و تولیدکنندگان آن را برای همیشه از فعالیت بازدارد؛ به نظر می رسد تدابیری باید اتخاذ شود تا این صنایع دستی حمایت همه جانبه شوند تا از این شرایط عبور کنیم و از طرفی برای بازار جهانی و حضور این تولید کنندگان نیز برنامه ای پیش بینی شود. در شرایط سخت کنونی و با توجه به اینکه سهم صنایع بازار شب عید برای صنایع دستی نزدیک به صفر است؛ آخرین امیدهای این تولید کنندگان نیز رو به ناامیدی است و اقدام عاجلی را برای آن می طلبد. انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: گفت و گو با خبرنگار مدیر فروش فروشگاه صنایع دستی اصفهان برای صنایع دستی تولید کنندگان میدان امام صنایع دستی استان اصفهان صنایع دستی حال حاضر هزار تومان مواد اولیه خاتم کاری صاحب نیوز مورد پسند توریست ها خاتم کار سبک کار شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.

«بافناز» مدت‌هاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.

ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دست‌درازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.

برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامه‌ها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» می‌دانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف

طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری به‌نام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایت‌های حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات به‌وجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایه‌های خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عده‌ای تجار گمنام ولی سرمایه‌دار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و به‌سرعت ماشین‌آلات آن را به‌وسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.

این بنا از زیباترین کارخانه‌های دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلع‌های شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالن‌های تولید، در سمت غرب سالن‌های تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکان‌یابی شده است.

برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعاره‌ای نوین از مناره‌های کهن که با بلندای خود، گونه‌ای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.

نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدل‌های گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقش‌بندی‌های عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونه‌های نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانه‌های اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» می‌داند.

«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد

شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌ای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافق‌نامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعه‌ای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.

امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقه‌ای اصفهان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استان‌های بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقه‌ای را راه‌اندازی می‌کردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقه‌ای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی موزه منطقه‌ای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.

۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راه‌اندازی موزه

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایده‌های مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایده‌ها در این محل وجود دارد.

تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمان‌های ریسباف

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیب‌های زیادی دیده به گونه‌ای که در برخی از ساختمان‌های آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاه‌های معتبر کشور و حتی بین‌المللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بین‌المللی برای دریافت ایده‌های خوب را نیز دارد.

امیری با تاکید بر اینکه همه طرح‌های در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سوله‌ها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمان‌های جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.

قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود.

او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می‌شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهره‌برداری مرمت آن نیز انجام می‌شود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاست‌مدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمی‌شد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.

هر چند زمزمه‌هایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش می‌رسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمی‌شود که ریسباف نجات یافته است.

کد خبر 6095911

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • ۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری